بررسی انواع رم لپ تاپ

1401 آبان 3, سه‌شنبه
بررسی انواع رم لپ تاپ

کارکرد رمدر لپ تاپ چیست؟

‌رم نمونه ای از انواع حافظه برا‌ی ذخیره‌سازی داده‌ها‌ می‌باشد که به منظور خواندن و نوشتن فایل‌ها در کوتاه ترین زمان ممکن مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین به علت میزان بالای سرعت آن در خواندن و نوشتن در مقایسه با سایر حافظه‌ها، یک نوع دیسک سخت است. دقت کنید کهانواع رم لپ تاپ یک حافظه موقتی می‌باشند که امکان دسترسی به داده‌های مورد نیاز با سرعت عملی بالا در سیستم را در اختیارتان قرار می‌دهند.

حجم یا مقدار ظرفیت رم

تراشه‌هایی که در انواع رم لپ تاپ وجود دارد، سلول‌هایی دارند که اطلاعات را به طور موقت در خود نگه می‌دارند که این سلول‌ها در تعداد محدودی موجود می‌باشند. ظرفیت رم درواقع مقدار حجم همین سلول‌ها است و ظرفیت تراشه‌های  ماژول را نشان می‌دهد که امروزه مقدار رم لپ تاپ ها و کامپیوترها را با واحد گیگابایت معرفی می‌کنند.

انواع رم لپ تاپ

انواع رم لپ تاپ به چند دسته تقسیم می‌شود

  • رم آنبرد: رم آنبرد، جزء آن دسته از رم‌هایی می‌باشد که با لحیم به مادربرد سیستم متصل می‌شود. تشخیص آن بر روی مادربرد اغلب ساده بوده و معمولاً در نزدیکی اسلات های رم قرار می‌گیرد و در سیستم‌های نسل جدید و گران‌قیمت قابل استفاده می‌باشند.
  • رم غیر آنبرد: رم غیرآنبرد جزء آن دسته از رم‌هایی است که از طریق اسلات که به مادربرد لپ تاپ متصل می‌شود.

تفاوت بین DDR1 ، DDR2 و DDR3

  • تعداد پین‌ها
  • میزان ولتاژ بهره برداری
  • زمان انتقال داده
  • فرکانس‌های زمانی در حال اجرا
  • موقعیت Notch در ماژول

زمانی که شما حافظه رم لپ تاپ  را با یکدیگر مقایسه می‌کنید، متوجه می‌شوید که موارد گفته شده برای هر یک از انواع رم‌ لپ تاپ متفاوت بوده و از این رو آن‌ها با یکدیگر سازگار نیستند و نمی‌توان آن‌ها را در کنار یکدیگر استفاده نمود. رم داده‌ها را قبل و بعد از پردازش به شکل موقت ذخیره می‌کند و در حال حاضر در نسخه‌های متنوع  و سرعت های مختلف قابل دسترسی می‌باشند.

حافظه رم به عنوان حافظه دسترسی تصادفی شناخته شده که از این رو آن‌ها به عنوان SDRAM از نسخه‌های DDR1، DDR2 یا DDR3 تقسیم بندی می‌شوند. این رم‌ها بر اساس پمپاژ دوگانه یا پروسه انتقال دوگانه کار می‌کنند که قادر به ارائه دو انتقال داده برای هر چرخه زمانی در ثانیه هستند.

فرکانس انواع رم لپ تاپ

فرکانس در اصل همان سرعت پردازش اطلاعات در CPU، رم و کارت گرافیک می‌باشد. سرعت بیشتر یعنی کلاک پالس بیشتر و کلاک پالس بیشتر هم یعنی سرعت پردازش بیشتر که در هر کلاک پالس، یک بخش از یک دستورالعمل پردازش می‌شود. برای ‌مثال CPU می‌خواهد دستوری را در سلول‌های رم به ثبت برساند و یا دستوری را بخواند، این دستورات در طول کلاک پالس های پشت هم انجام می‌شوند، هرچه این کلاک پالس‌ها با سرعت بیشتری پشت یکدیگر بیایند، دستورات نیز سریع‌تر اجرا خواهند شد.

سرعت رم یا همان فرکانس یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های انواع رم لپ تاپ  به‌حساب می‌آید که با هرتز بیان می‌شود که در اصطلاح به باس Bus معروف است.

انواع رم لپ تاپ

تفاوت سرعت در حافظه DDR، DDR2، DDR3 و DDR4

رم به دو قسمت اصلی خانه‌های حافظه و بافر ورودی/خروجی تقسیم می‌شودکه این قسمت‌ها داخل ماژول RAM قرار دارند و یک ارتباط داخلی در حافظه رم هستند.

انتقال دیتا میان خانه‌های حافظه و بافر در رم DDR به‌صورت ۲ بیتی می‌باشد. یعنی در هر کلاک پالس، ۲بیت بین خانه‌های حافظه و بافر جابجا می‌شود که این مسئله در رم DDR2 به‌صورت ۴ بیتی بوده و در رم DDR3 هم به‌صورت ۸ بیتی است. به عبارتی انتقال دیتا در DDR3 بسیار بیشتر از DDR و DDR2 می‌باشد و DDR4 نیز سرعت استاندارد 2133 مگاهرتزی دارد. از این رو سرعت حداکثری DDR4 بسیار بالاتر از بهترین رم‌های DDR3 است که در حال حاضر این رم‌ها با سرعت 4266 مگاهرتز هم به فروش می‌رسند و انتظار می‌رود که DDR4 رکوردهای دیگری را نیز بشکند.

رم های PC3L نسل جدیدی از رم DDR3 می‌باشند که ولتاژ پایین‌تری دارند اما از لحاظ ظاهری کاملاً شبیه رم های DDR3 هستند با این تفاوت که در مشخصات این رم DDR3L یا PC3L نوشته‌شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون انواع رم لپ تاپ می‌توانید با فروشگاه سبزرایان تماس بگیرید تا کارشناسان ما با توجه به لپ تاپ و نیاز شما در خرید رم راهنماییتان کنند.

ثبت نظر