بررسی تأثیر ارتقا رم لپ تاپ

1401 آبان 3, سه‌شنبه
بررسی تأثیر ارتقا رم لپ تاپ

تأثیر ارتقا رم لپ تاپ بر عملکرد آن

رم به عبارتی یک حافظه موقت می‌باشد که برای پردازش اطلاعات سیستم هایی چون کامپیوتر، لپ تاپ و گوشی موبایل کاربرد دارد. این قطعه cpu را هر زمان که لازم باشد، در اختیار کاربر قرار خواهد داد و متناسب با نوع و توان پردازنده، هر چقدر ظرفیت رم بالاتر باشد شاهد سرعت بیشتری در اجرا شدن برنامه‌ها خواهیم بود.

بنابراین می‌توان گفت که ارتقا رم لپ تاپ، تاثیر بسیار زیادی در عملکرد دستگاه داشته و سرعت اجرای برنامه‌های آن را به میزان چشمگیری افزایش خواهد داد. برای مثال وقتی رم لپ تاپ گیمینگ را ارتقا دهید، بازی ها زودتر اجرا شده و برای این مسئله مشکلی پیش نمی‌آید.

تأثیر ارتقا رم لپ تاپ

چه مقدار رم نیاز است؟

توجه کنید که یکی از موارد مهم در تأثیر ارتقا رم لپ تاپ، حجم رم می‌باشد. در واقع هیچ پاسخ ثابتی برای این سوال وجود ندارد که باید چه مقدار رم برای سیستم در نظر داشته باشیم. مقدار رم مورد نیاز بستگی به نوع و تعداد برنامه‌هایی دارد که قصد اجرای آن‌ها را دارید. برای مثال یک رایانه معمولی که تنها یک مرورگر وب و نرم افزار پردازش کلمه را اجرا می‌کند، قادر است به راحتی با حافظه محدود (مانند ۴ یا ۸ گیگابایت) کار کند. برای ویرایش ویدئو یا بازی‌های ویدئویی فشرده گرافیکی، باید رم اضافی م به اندازه ۱۶ گیگابایت اضافه نمایید.

دیگر عوامل مؤثر در سرعت لپ تاپ

سرعت لپ تاپ و کامپیوتر شما به چند عامل بستگی دارد و تأثیر ارتقا رم لپ تاپ اگرچه مؤثر است اما مسئله اصلی نیست. پردازنده یا CPU کامپیوتر نیز معیار مهمی می‌باشد و هارد دیسک تأثیر شگفت انگیزی بر سرعت ظاهری لپ تاپ دارد.

سیستم‌هایی که درایوهای مکانیکی قدیمی‌تری دارند، امکان دارد احساس کندی داشته باشند، چرا که مهم نیست CPU و RAM چقدر سرعت دارند، باز کردن برنامه‌ها و بارگیری داده‌ها در این رایانه‌ها ممکن است زمان زیادی طول بکشد. اما یک درایو حالت جامد SSD می‌تواند لپ تاپ را به شدت سریع کند، اگر بودجه محدودی دارید و باید میان ارتقا به SSD یا دریافت رم اضافی یک گزینه را انتخاب کنید، به طور کلیSSD گزینه بهتری می‌باشد.

مقایسه DDR2،‌DDR3 و DDR4

حافظه‌های رم نسل‌های متفاوتی دارند و هرچه نسل یک حافظه رم جدید‌تر باشد، سرعت دسترسی به اطلاعات  آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

استاندارد DDR  که مخفف Double Data Rate به معنای «سرعت دیتای دو برابر» می‌باشد که در سال ۲۰۰۰ به جای استاندارد Single Data Rate معرفی شد و پس از گذشت ۱۷ سال به ورژن DDR4  دست پیدا کرده‌ایم. استاندارد DDR3  نیز در سال ۲۰۰۷ معرفی شد که ‌اکنون در سیستم‌های قدیمی وجود داشته و قابل استفاده می‌باشد.

هرچه پیش می‌رویم این استانداردها پیشرفت کرده و سرعت بالاتری برای حافظه‌های رم فراهم می‌کنند. اما نکته مهم اینجاست که هیچ استانداردی قابلیت تطبیق‌ با استاندارد بالاتر یا پایین‌تر از خود را نخواهد داشت. برای مثال اگر لپ‌تاپ شما دارای استاندارد DDR3 باشد، نمی‌توانید رم‌های DDR2 یا DDR4‌ را بر روی آن نصب کنید.

ولی در مورد سرعت‌های مختلف این‌طور نیست و شما می‌توانید بدون هیچ مشکلی از یک رم با سرعتی پایین‌تر از سقف مجاز مادربرد لپ تاپ استفاده نمایید.

تأثیر ارتقا رم لپ تاپ

 آموزش ارتقا رم لپ تاپ

اگر بعد از بررسی ظرفیت رایانه خود و در نظر گرفتن همه جوانب، نتیجه گرفتید که تأثیر ارتقا رم لپ تاپ شما بر سرعت آن زیاد است، برای انجام این تغییرات باید به ترتیب زیر عمل کنید.

  • لپ تاپ را خاموش نمایی و اتصال برق آن را قطع کنید.
  • حالا لپ تاپ را برگردانده و با یک پیچ گوشتی، محفظه پشتی آن را باز نمایید.
  • با استفاده از فازمتر، اطمینان یابید که برق در قسمت‌های مختلف لپ تاپ جریان ندارد.
  • در این مرحله ارتقا رم ، باید ضامن های قرار گرفته در کنار اسلات رم را به سمت بیرون بکشید تا بتوانید کارت حافظه را از آن خارج کنید.
  • رم مورد نظر خود را در اسلات ها بگذارید.
  • دقت کنید که نوار طلایی رنگ، به سمت داخل قرار بگیرد.
  • در پوش لپ تاپ را بگذارید.
  • در پایان سیستم را روشن کرده و آن را امتحان نماید.

توجه داشته باشید که برای جلوگیری از اشتباه در انجام این فرایند و تأثیر ارتقا رم لپ تاپ بهتر است به سراغ فردی متخصص در این حوزه بروید تا به لپ تاپ و رم صدمه وارد نشود.

ثبت نظر