تعمیر دی وی دی رایتر لپ تاپ

1401 مهر 17, یکشنبه
تعمیر دی وی دی رایتر لپ تاپ
دی وی رایتر یکی از قسمت‌های موجود در لپ تاپ می‌باشد که اخیرا در بعضی از شرکت‌ها و مدل‌ها از روی دستگاه حذف شده است. همچنین این بخش جزء قسمت‌هایی می‌باشد که در معرض آسیب دیدن و خراب شدن قرار دارد.  از این رو در این مطلب به بررسی نکاتی پیرامون تعمیر دی وی دی رایتر لپ تاپ پرداخته و پس از بیان اقدامات متعدد برای تعمیر این بخش از دستگاه، مواردی در راستای عیب یابی و حل مشکلات آن را بیان خواهیم کرد.

 بررسی مشکلات رایج دی وی دی رایتر لپ تاپ

دی وی دی رایتر لپ تاپ مشکلات متعددی دارد که شاید بتوان گفت رایج ترین مشکل آن، شناسایی یا خوانده نشدن دی وی دی در سیستم می‌باشد. به این معنی که وقتی دی وی دی را درون دستگاه قرار می‌دهید، شناسایی نشده و محتوای آن به نمایش در نمی‌آید. از دیگر مشکلاتی که در پروسه تعمیر دی وی دی رایتر لپ تاپ بررسی و برطرف می‌شود، باز نشدن در آن می‌باشد، حتی گاهی هم در باز می‌شود اما فوری بسته شده و امکان قرار دادن دی وی دی درون دستگاه یا بیرون آوردنش وجود ندارد. در ادامه به نحوه تعمیر و برطرف کردن مشکلات مربوط به این قسمت از سیستم خواهیم پرداخت.

تعمیر دی وی دی رایتر لپ تاپ

تعمیر لنز و چشمی دستگاه

روش های متفاوتی برای تعمیر دی وی دی رایتر لپ تاپ و رفع مشکلات مربوط به این بخش از لپ تاپ وجود دارد که  تمیز کردن لنز، یکی از اقدامات مفیدی است که میتواند بخشی از مشکلات دی وی دی رایتر را برطرف نماید. اگه در دی وی دی را باز کنید، چشمی یا لنز رو مشاهده خواهید کرد که به احتمال زیاد آلوده و پر از گرد و خاک است که میتوانید با استفاده از پنبه آغشته شده به الکل، لنز و چشمی را تمیز نمایید تا مشکلات نمایش محتوا برطرف شود. توجه کنید که در هنگاه انجام این کار، لپ تاپ حتما خاموش باشد و برق درونش جریان نداشته باشد.

مقاومت و تعمیر دی وی دی رایتر لپ تاپ

در مواردی امان دارد پس از تمیز کردن لنز و چشمی و تعمیر سی دی رام دستگاه باز هم مشکل حل نشده باقی بماند که در این صورت از نوبت به تغییر مقاومت لپ تاپ می‌رسد. بر روی همه لنزها یک پتانسیومتر (مقاوت قابل تغییر) وجود دارد که جریان ورودی به سنسور اصلی را کنترل میکند و کافیست با استفاده از یک پیچ گوشتی ریز، محور مقاومت آن را زیاد کنید تا شدت جریان ورودی به لنز افزایش یابد.

افزایش جریان برق ورودی به لنز توانایی آن را افزایش داده و باعث برطرف شدن بخشی از مشکلات دی وی دی رایتر خواهد شد. در این قسمت باید دقت نمایید که میزان جریان ورودی به لنز دستگاه از حد مقاومت آن بیشتر نشود، چراکه در نهایت باعث سوختن لنز و ایجاد صدمات و هزینه‌های بیشتر برای تعمیرات خواهد شد.

تعمیر دی وی دی رایتر لپ تاپ

تعویض لنز سی رام لپ تاپ

در این بخش راهکاری که برای تعمیر دی وی دی رایتر لپ تاپ ارائه می شود تعویض لنز دستگاه می‌باشد. از آن جا که لنزها قیمت بالایی ندارند، بهتر است که به جای تعمیر آن‌ها را تعویض نمایید. توجه کنید که استفاده از لنز با کیفیت و اصل نیز در بالا بردن عمر مفید دی وی دی رایتر لپ تاپ بسیار مهم می باشد، پس در زمان مراجعه به مراکز خدماتی برای تعمیر دی وی دی رایتر لپ تاپ  از کیفیت لنز اطمینان حاصل کنید.

سبز رایان در سال ۱۴۰۰ فعالیت خود را در حوزه تعمیرات انواع لپ‌تاپ ، تعمیر و فروش قطعات آن آغاز نموده است که در سراسر ایران آماده ارائه خدمات کاربردی به شما عزیزان می‌باشد.

عیب یابی نرم افزاری برای تعمیر سی دی رام

اگر موارد قبلی را در تعمیر دی وی دی رایتر دستگاه  انجام داده اید و از سالم بودن لنز آن اطمینان دارید اما هنوز درایو دستگاه هیچ کدام از دی وی دی ها و سی دی ها را اجرا نمی‌کند یک راه ساده دیگر جهت تعمیر دی وی دی رایتر لپ تاپ بررسی نرم افزاری آن می‌باشد. برای این کار می توانید به قسمت Device manager مراجعه کرده و روی قسمت دی وی دی رایتر راست کلیک کرده و بعد از انتخاب گزینه Uninstall آن را از روی دستگاه خود حذف نمایید و دوباره نسبت به نصب آن اقدام کنید. در بعضی موارد این مورد نیز  باعث برطرف شدن مشکلات موجود در دی و یدی رایتر لپ تاپ می‌شود.

ثبت نظر